Kako sprečiti opadanje kose posle korone?

Kako sprečiti opadanje kose posle korone?

Kako sprečiti opadanje kose posle korone?

Nekoliko meseci nakon preležane bolesti uzrokovane virusom COVID-19 veliki broj pacijenata prijavio je problem s opadanjem kose. Naravno da ozbiljne posledice kao što su brzo zamaranje, otežano disanje, bolovi u zglobovima, zatim oštećenja srca, bubrega, pluća i mozga mnogo negativnije utiču na kvalitet života rekonvalescenata, ali i opadanje kose zna da bude veoma frustrirajuće i predstavlja veliki psihološki problem. Mnogi ljudi koji su preležali koronu su iznenada, tokom pranja kose, primetili poražavajuću pojavu da im u ruci ostaje ceo pramen kose i, razumljivo, veoma se zabrinuli.

Opadanje kose posle korone jedna je od neprijatnih dugoročnih posledica o kojoj se sve više govori, ali budite bez brige, postoje metode kojima će se kosa oporaviti, a ako ste jedan/jedna od obolelih, evo nekih koraka koje možete već sada preduzeti da sprečite opadanje ili ga svedete na najmanju moguću meru.

Šta je telogen effluvium (telogen efluvijum)?

Ljudi koji su preležali koronu često u grupama na društvenim mrežama razmenjuju iskustva i diskutuju o posledicama koje su se javile nakon što je prošlo nekoliko meseci nakon bolesti, a jedna od njih je i opadanje kose. Naučnici tvrde da je u pitanju telogen effluvium – oblik privremenog gubitka kose koji se obično dešava nakon preživljenog šoka ili traumatičnog događaja. 

Telogen efluvijum se javlja na vrhu vlasišta i razlikuje se od poremećaja gubitka kose koji se zove alopecija areata pri kojem kosa opada “u pečatima”. U ovom slučaju, pojedincu može opasti velika količina kose, ali to je u najvećem broju slučajeva privremeno i kosa obično ponovo naraste. Javlja se kako kod muškaraca, tako i kod žena, a “okidač” je stres. Groznica i povišena temperatura koje iscrpljuju organizam tokom trajanja korone utiču da više vlasi uđe u telogenu fazu (period mirovanja u kojoj se dlaka u potpunosti odvaja od korena i otpada). Ljudima koji su i genetski skloni opadanju kose dešava se pojačan gubitak kose.

Oporavite vlasište, ne samo dlaku

Kao što smo već spominjali u prethodnim blog postovima, da bi se kosa oporavila nije dovoljno samo negovati vlasi. Potrebno je ojačati i regenerisati folikule iz kojih dlaka raste zahvaljujući faktorima kao što su rad lojnih žlezda i stvaranje kreatina. Bolesti poput korone, pojedini lekovi i terapije, hirurške intervencije, restriktivne dijete, nezdrav način života i stres, ali i menopauza, poremećen rad hormona i prirodan proces starenja utiču da folikul ne bude pravilno nahranjen i zaštićen odnosno produkuje se sve manje folikula. 

Beživotno vlasište je potrebno najpre dubinski očistiti i uraditi tzv. detoks. Slobodni radikali u folikulu su jedan od krivaca za prevremeno umiranje ćelija, pa se treba okrenuti preparatima za negu kose koji u sebi sadrže supstance koje se bore protiv slobodnih radikala. Stoga je potrebno potražiti proizvode koji obezbeđuju čvrsto vezivanje ćelija folikula dlake i koji odlažu njihovo “prezrevanje”. Koje sastojke treba potražiti i posebno obratiti pažnju na njih kada tražimo preparate protiv opadanja kose? 

Sastojci koji stimulišu vlasište i poboljšavaju metabolizam kože glave, utiču na vitalnost kose kao i mikrocirkulaciju kože glave, regeneraciju tkiva i uklanjanje mrtvih ćelija su:

  • Kvasci

Pivski kvasac je bogat mineralima i vitaminima neophodnim za zdrav skalp i rast kose. Sadrži vitamine B kompleksa: vitamine B1, B2, niacin, vitamin B6, folate i pantotensku kiselinu, kao i bakar, cink i selen, minerale koji su važni za vlasište i koren dlake. Maska od kvasca ili šamponi koji sadrže kvasce učiniće da vaše teme bude ponovo spremno za brži rast kose i za bolju cirkulaciju kože glave.

  • Vitamin B2

Kao što smo već napomenuli, vitamini B kompleksa imaju višestruko dejstvo za zdravlje skalpa i dlake. Tu prednjači vitamin B2 ili riboflavin koji se prirodno nalazi u mnogim namirnicama koje koristimo u ishrani – mleku, mlečnim proizvodima, žumancima, džigerici, pivskom kvascu, orahu, sušenim kajsijama, goveđim bubrezima, sirupu od melase, itd. Potražite šampone, maske i ampule za kosu koje sadrže ovaj vitamin i videćete promenu u kvalitetu dlake i volumenu. Jednako je efikasan u poboljšanju stanja kako kose tako i noktiju.

Ubrzajte rast kose na prirodan način

Već smo pisali o snazi prirodnih ulja koja blagotvorno deluju na oporavak suve i oštećene kose (kokosovo, makadamija, maslinovo, ricinusovo ulje), kao i drugim sastojcima iz prirode poput aloe vere i ši butera (shea butter). Osim toga, ulja lavande, kedra, jojobe i mente isprobano i dokazano pospešuju rast kose.

Eterična ulja koja hrane folikule dlake, štite kosu od slobodnih radikala, uklanjaju višak sebuma i ubijaju mikroorganizme koji inficiraju kožu glave su: bademovo ulje, ulje eukaliptusa, čajevca, ruzmarina, žalfije i limunovo ulje. Sve je zastupljeniji i dragoceni ekstrakt lista mimosa tenuiflora (stanište ove biljke su Brazil i Meksiko) koji se pokazao odličnim za rast i protiv opadanja kose.

Ishrana i suplementi koji zaustavljaju opadanje kose

Evo jednog predloga za vaš dnevni jelovnik koji se naravno može dopunjavati i menjati, a koji je bogat oligoelementima koji će delovati na rast vaše kose:

  • Jaja za doručak (jer obiluju belančevinama, vitaminom B12, cinkom, omega 6 masnim kiselinama i gvožđem. Uz njih konzumirajte kefir, jogurt ili obrano mleko radi unosa kalcijuma. 
  • Za ručak se preporučuje zeleno povrće npr. spanać (zbog vitamina A i B, beta karotena i gvožđa u svom sastavu), kao i grašak (gvožđe, cink, vitamini B grupe), a uz to i crveno meso (omogućava folikulima dlake da apsorbuju hranljive materije). 
  • Voće za užinu sadrži vrednosti potrebne za rast kose – bilo da se opredelite za orašaste plodove, sušeno voće ili svežu voćku poput maline, banane, jagode ili grožđa, nećete pogrešiti. 
  • Za večeru se odlučite za ribu bogatu omega masnim kiselinama kao što je losos, uz batat kao prilog (slatki krompir bogat beta karotenom) i krastavac salatu (poboljšava kolagen).

Poznato je da obnavljanju kose ne treba pristupati samo spoljnom negom, nego i iznutra. Postoji niz vitamina i hranljivih materija koji se koriste u borbi protiv opadanja kose. Ma koliko se trudili, teško je uneti ih kroz svakodnevnu ishranu u dovoljnoj meri. Tu na scenu stupaju dodaci ishrani odnosno suplementi (vitamin D, kolagen, keratin, cink, selen, B kompleks).

Proređivanje i gubitak kose kao psihološki i socijalni problem

Nije lako prihvatiti da su nekada gust konjski rep ili bogata punđa postali svedeni na tanki pramen i svega nekoliko dlaka, te izmenjen odraz u ogledalu i to da više ne možemo praviti omiljene frizure predstavljaju zaista stresno iskustvo. Psihološki aspekt gubljenja kose značajniji je kod žena s obzirom da je kosa još od davnina simbol ženstvenosti i lepote, a guste i sjajne vlasi uzor ka kojem mnoge žene teže. Naravno, ni muškarcima nije jednostavno da prihvate da su pre vremena počeli da ćelave i emotivno im je teško da se izbore sa novonastalim stanjem. Opadanje kose ujedno postaje i psihološki i socijalni problem, s obzirom na gubitak samopouzdanja i napuštanje nekadašnjih socijalnih odnosa, povlačenje u sebe i izbegavanje društva.

Ukoliko ste primetili veću količinu opalih dlaka na jastuku, četki ili u kadi, ne paničite i ne očajavajte, jer proređivanje kose ne mora biti trajno stanje. Ako poboljšate životne navike, posvetite se zdravijoj ishrani, razvijete sve mehanizme protiv stresa koji vam prijaju i pomažu, videćete – rezultati neće izostati. Uz redovnu negu kose i rutine koje iziskuju malo vašeg vremena vratićete stari sjaj, kvalitet i volumen svojoj kosi i učiniti da bude onakva kakva je bila pre korone, pa i lepša.

Ostavite оdgovor

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.